پینه دستان

پینه دستان


راساس اعلام بانک مرکزی، در ١٢‌ماه منتهی به تیرماه امسال قیمت خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها ۶‌درصد، پوشاک و کفش ٢٠.۴درصد، بهداشت و درمان ٣٢.٣‌درصد، حمل‌و‌نقل ٢۶.۶‌درصد و تفریح و امور فرهنگی ٢٠‌درصد افزایش داشت.
بر‌اساس گزارش بانک مرکزی‌، شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران (شاخص تورم) در تیر‌ ماه ١٣٩٣ به عدد ١٩۶.٨ رسید که در مقایسه با ماه قبل ١.۴‌درصد افزایش داشت. این تغییر از ١.٧‌درصد افزایش مربوط به خرداد‌١٣٩٣ کمتر بوده است، شاخص یاد شده نسبت به ماه مشابه سال قبل ١۴.۶‌درصد افزایش یافت.
در چهار ماه اول سال‌جاری شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مقایسه با دوره مشابه سال قبل معادل ١۵.٨‌درصد افزایش داشته است. میزان تورم در ١٢‌ماه منتهی به تیر‌١٣٩٣ در مقایسه با دوازده ماه منتهی به تیر ماه‌١٣٩٢ معادل ٢۵.٣‌درصد است. شاخص کل بهای کالاها و خدمات مصرفی در تیر ماه‌١٣٩٣ پس از حذف نوسانات فصلی در مقایسه با ماه قبل٢/٠درصد افزایش یافت.

شاخص قیمت کالا در خراسان رضوی

براساس جدول منتشر شده از سوی بانک مرکزی، شاخص بهای کالا و خدمات مصرفی در تیرماه در خراسان رضوی به٧/٢٠۴ رسید که در مقایسه با ماه قبل ۴/١درصد افزایش داشته است. این در حالی است که آمار نشان می‌دهد در این مدت شاخص بهای کالا و خدمات مصرفی در تهران که پایتخت ایران بوده و به صورت متداول هزینه‌های زندگی در آنجا بیشتر است، به٩/١٨٧رسیده که در مقایسه با ماه قبل٣/١درصد افزایش داشته است.جالب اینجاست که شاخص بهای مصرفی در استان‌های البرز واصفهان نیز به ترتیب٧/١٨۵ و٣/١٩٩ در تیرماه ‌بوده، موضوعی که نشان می‌دهد در این استان‌ها رشد شاخص بهای مصرفی کمتر از خراسان رضوی بوده است.

رشد شاخص مسکن بیشتر از تهران

آمارنشان می‌دهد که شاخص مسکن، آب، برق و سایر سوخت‌ها در تیر در خراسان رضوی به عدد٧/١۶٢رسیده‌‌؛ این در‌حالی‌است که این شاخص در این ماه در تهران٣/١۵١بوده است؛ همچنین در این مدت این شاخص در اصفهان، قم و البرز به ترتیب۴/١۵١،٣/١۵۵ و٣/١۴۴ بوده است.‌ آمار نشان می‌دهد، رشد شاخص مسکن در استان‌های آذربایجان غربی‌و‌شرقی و اردبیل، سمنان، خراسان‌شمالی و جنوبی و یزد کمتر از خراسان‌رضوی بوده است. آمار جدول نشان می‌دهد خراسان رضوی جزو استان‌های پیشرو در رشد شاخص بهای مسکن است.

خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها

آمار منتشر شده از سوی بانک مرکزی بیانگر این است که شاخص قیمت خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها در خراسان رضوی در تیرماه به ٢١٨رسیده است. در همین زمان شاخص خوارکی‌ها در تهران به۵/٢۴١ رسیده بود؛ همچنین شاخص این کالاها در اصفهان، البرز و قم به ترتیب ۴/٢١١ ،١/٢١٢ ،١/٢٢٠رسیده است. ‌ آمارها نشان می‌دهد که شاخص بهای مواد‌غذایی در استان‌های سمنان، زنجان، آذربایجان‌غربی و شرقی و اردبیل‌، ایلام‌، مازندران، لرستان، فارس، کرمان، گلستان، مرکزی و هرمزگان کمتر از خراسان‌رضوی بوده است، به عبارتی خراسان‌رضوی جزو استان‌های پیشرو در افزایش قیمت مواد‌غذایی است.
پوشاک
در تیر، شاخص بهای قیمت پوشاک در خراسان‌رضوی به عدد٧/٢٧٠رسیده است. آماری که وقتی با سایر استان‌ها مقایسه شود، نشان می‌دهد که بازهم این استان در افزایش رشد قیمت این کالاها سرآمد سایر استان‌ها بوده است؛ چرا‌که این عدد در تهران،۴/٢۴٨،اصفهان،۵/٢۵٧، خوزستان، ١/٢٣۵، البرز،١/٢٢۴قزوین، ١/٢۵١، فارس، ۴/٢۵٨ بوده؛ البته این عدد در استان‌های یزد، ٣٢١، سیتان و بلوچستان٢/٢٨١ بوده است.

شاخص بهای اثاث و لوازم کمتر از پایتخت

براساس اعلام بانک مرکزی شاخص بهای اثاث و لوازم و خدمات مورد استفاده در خانه در خراسان رضوی در تیر به۵/٢۴٨رسیده؛ در حالی که در این مدت این شاخص در تهران، ۶/٢۵۶ بوده است. براین اساس می‌توان گفت که رشد این شاخص در ‌رضوی کمتر از تهران بوده است.

حمل‌و‌نقل

درحوزه حمل‌و‌نقل، شاخص خراسان‌رضوی به٧/٢١٩رسیده است. در این مدت استان‌های تهران‌٣/٢٢١، اصفهان ۴/٢٢٠، قم۵/٢٢٠ بوده‌اند. در این شاخص خراسان رضوی در مقایسه با دیگر استان‌ها رشد متعادلی داشته است.

حوزه درمان

در حوزه درمان نیز شاخص بهای این خدمات در خراسان‌رضوی٨/٢١۶ بوده که با‌توجه به اینکه این رقم در تهران ٩/٢١۶ بوده‌، نشان می‌دهد که این رقم در خراسان رضوی رشد بیشتری از پایتخت داشته است.
این رقم در استان‌های آذربایجان غربی و شرقی، البرز، بوشهر، خراسان‌جنوبی و هرمزگان کمتر از خراسان‌رضوی بوده؛ اما در مجموع شاخص بهای درمان خراسان رضوی در مقایسه با سایر استان‌ها کمتر است.

ارتباطات و تحصیل

درحوزه ارتباطات نیز شاخص بهای این خدمات در خراسان٧/١٢٨ بوده است که در مقایسه با تهران که ٩/١٣١ بوده، نشان می‌دهد که در این حوزه خراسان‌رضوی رشد کمتری داشته است. البته شاخص قیمت تحصیل در این مدت در خراسان رضوی٩/١۴٠ بوده که در مقایسه با تهران که ١/١۴٠ بوده رشد بیشتری نشان می‌دهد.
مروری بر آمارهای منتشر شده از سوی بانک مرکزی نشان می‌دهد که خراسان رضوی جزو استان‌های پیشرو در افزایش هزینه‌های زندگی بوده است، مسئله‌ای که نشان می‌دهد که ماه به ماه مخارج زندگی برای مشهدی‌ها و خراسانی‌ها در حال افزایش است، این در حالی است که از نظر دسترسی به بودجه و امکانات و خدمات، این استان به‌مراتب وضعیت نامانسب‌تری در مقایسه با تهران دارد، از این‌رو این سوال پیش می‌آید که چه مسئله‌ای باعث شده که هزینه‌های زندگی در خراسان‌رضوی چنین رشد شتابانی بگیرد؟


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نویسنده: احسان سهرابی ׀ تاریخ: چهار شنبه 3 / 6 / 1393برچسب:, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

CopyRight| 2009 , www.pinehdast.ir.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com