پینه دستان

پینه دستان


جامعه کارگری جزو بزرگ‌ترین اقشار کشور است و همین مسئله سبب می‌شود تا توجه به این قشر زحمت‌کش در اولویت کاری هر دولتی باشد و سهم این قشر در بیشتر تصمیم‌گیری‌ها همچون هدفمندی یارانه‌ها و دیگر مسائل بسیار زیاد است.
به گزارش شهرآرا، همیشه و با هر تصمیمی که گرفته شده، اولین قشری که آسیب می‌بیند جامعه کارگری است، چرا که حقوق و مزایایی که آن‌ها به دست می‌آروند، تامین‌کننده هزینه‌های یک زندگی معمولی نمی‌شود و به همین دلیل انتظار می‌رود که دولت‌مردان به این جامعه زحمت‌کش توجه بیشتری کنند. در همین رابطه و به بهانه آغاز هفته کار و کارگر گفتگویی را با پورموسی، رئیس کانون شوراهای اسلامی کار استان ترتیب داده‌ایم.
25درصد حقوق کارگران در ابتدای سال افزایش یافته و در حال حاضر حداقل حقوق، کمی بیش از 600‌هزار تومان شده است. این افزایش و البته میزان حقوقی که یک کارگر دریافت می‌کند، هزینه زندگی خانواده او را تامین می‌کند؟
مصوبه شورای عالی کار که در اواخر سال گذشته برای سال‌93 تصویب شد، در مقایسه با سال گذشته رضایتمندی بیشتری را بین کارگران به وجود آورد و سعی و تلاش شد که افزایش حقوق کارگران به نرخ تورم نزدیک شود، اما واقعیت این است که حتی اگر صد درصد هم حقوق افزایش پیدا کند، باز هم تامین‌کننده هزینه کارگران نیست.
در جلسه شورای عالی کار، دولتی‌ها و نمایندگان کارفرمایان نیز به این مسئله اذعان داشتند که حتی اگر صد درصد هم حقوق اضافه می‌شد، جواب‌گوی هزینه‌ها به ویژه در بخش‌های مسکن، پوشاک، درمان، بهداشت و آموزش برای یک خانواده چهار نفره نبود، اما نسبت به سال گذشته مصوبه خیلی بهتر بود.
همچنین بحث عائله‌مندی بدون محدودیت نیز انجام خواهد شد و مالیات تا زیر یک میلیون تومان معاف شده و از یک میلیون تا 7میلیون تومان به صورت همسان‌سازی بین کارگران و کارمندان انجام می‌شود و مالیات 10درصد است که این امتیازات خوب بوده، اما چیزی که واقعیت است حداقل دستمزد برای اداره یک خانواده مشهدی با میانگین جمعیتی چهار نفره با توجه به مولفه‌ها، یک میلیون و 411هزار 600‌تومان برآرود شده است که در حال حاضر حقوق با تمام مزایا به 900‌هزار تومان هم نمی‌رسد و هنوز اختلاف زیاد است.
اما نباید مشکلات تولید هم فراموش شود و باید ابتدا این مشکلات تولیدی حل شود تا برای این موضوع نیز اقدام جدی صورت بگیرد. به نظر بنده اگر خدمات بهداشت و درمانی و رفاهی از طریق سازمان تامین اجتماعی بیشتر شود و اگر مسکن رایگان در اختیار کارگران قرار داده شود، به وضعیت معیشتی کارگران بسیار کمک می‌کند.
با توجه به اینکه برخی کارگران دو شغله هستند و حقوقی شاید بیشتر از یک میلیون تومان بگیرند، در زمان ثبت‌نام هدفمندی یارانه‌ها میزان حقوق دریافتی خود را بالاتر از یک میلیون زده‌اند و این موضوع موجب نگرانی آن‌ها از حذف دریافت یارانه نقدی شده است، این مو‌ضوع چقدر به شما منتقل شده است؟
هنوز از طرف دولت برای قطع یارانه با چه میزان حقوق، مبلغی اعلام نشده است‌، اما بنده به عنوان نماینده جامعه کارگری به این موضوع اشاره می‌کنم که کارگران به صورت واقع زیر خط فقر زندگی می‌کنند و بنده می‌گویم، حتی اگر کارگری 5درصد رقم بالاتری دریافت بکند، هیچ‌کدام از کارگران نباید از یارانه محروم شوند، چرا که این یارانه مکمل کوچکی برای دغدغه‌های بزرگ زندگی آن‌هاست و روی بحث درآمد خانوار می‌تواند تاثیر‌گذار باشد.
آیا جامعه کارگری از اقلام موجود در سبد کالا، راضی بوده‌اند؟
در سبد کالا اقلام اساسی همچون مرغ، برنج و روغن بود که نسبتا رضایت‌کننده بود. با این حال این انتقاد وجود دارد که در مشهد کارگرانی به دلیل بیمه نبودن، سبد کالا نگرفتند. باید برای این افراد در دور بعدی فکری کرد. اما با توجه به اینکه خانواده کارگران کمتر می‌توانند گوشت بخورند، به دلیل اینکه قیمت گوشت بالاست و شاید خانواده‌های کارگرانی باشند که تمام حقوقشان صرف اجاره‌خانه می‌شود، نتوانند در طول سال مواد پروتئینی مثل گوشت بگیرند، پیشنهاد ما این است که علاوه بر اقلام موجود در سبد کالا گوشت نیز اضافه شود، اما جامعه کارگری درمجموع رضایت نسبی داشتند.
کارگران چه نقشی را می‌توانند در تحقق شعار سال داشته باشند؟
مقام معظم رهبری شعار اقتصاد و فرهنگ و با عزم ملی و مدیریت جهادی را برای امسال معرفی کرده‌ و معظم له اشاره دقیقی روی این بحث داشته‌اند، چرا که در بحث تولید و اقتصاد که مهم‌ترین بحث کشور است، فرهنگ‌سازی خوبی نشده است و ما روی فرهنگ‌سازی و وجدان کاری بیشتر باید کار کنیم.
کارگران همان‌طور که در تمام عرصه‌ها از جمله انتخابات، راهپیمایی‌ها و خنثی کردن توطئه دشمنان حضور داشتند و پرچم‌دار اقتصاد مقاومتی هستند، امسال هم می‌توانند روی بحث تولید با جدیت، تلاش و پشتکار بیشتر به سمتی بروند که بهره‌وری را از لحاظ کیفی و کمی در کشور بیشتر کنند و این موضوع باعث می‌شود که بحث اقتصاد ما بهتر شود و به روزهای طلایی خودش برسد، نقش کارگران در تحقق شعار سال بسیار تاثیرگذار است.
علیرضا ظهیری


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نویسنده: احسان سهرابی ׀ تاریخ: چهار شنبه 15 / 2 / 1393برچسب:, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

CopyRight| 2009 , www.pinehdast.ir.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com